REKA BENTUK KURIKULUM DI MALAYSIA
Salam sejahtera ucapkan kepada semua. Berikutnya merupakan ahli kumpulan yang menjayakan blog ini.
KETUA KUMPULAN
SHARIFF MUHAMMAD AIMAN BIN SHARIFF TAIB
D20211100570
AT55 - IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN REKA BENTUK DAN TEKNOLOGI
AHLI KUMPULAN
EMILY LAU ZHI QING
D20211100499
AT50 - IJAZAH SARJANA MUDA BAHASA CINA DENGAN PENDIDIKAN
PHANG YI TING
D20211100509
AT50 - IJAZAH SARJANA MUDA BAHASA CINA DENGAN PENDIDIKAN
CHAI CHAU LIN
D20211100515
AT50 - IJAZAH SARJANA MUDA BAHASA CINA DENGAN PENDIDIKAN
___________________________________________________________________________________
ANALISIS REKA BENTUK KURIKULUM, POLA KURIKULUM DAN ORIENTASI KURIKULUM YANG DILAKSANAKAN DALAM KURIKULUM KEBANGSAAN.
REKA BENTUK KURIKULUM
- Tyler menyatakan reka bentuk
kurikulum merupkan suatu alternatif prosedur dalam merangka (designing),
menerapkan (implementation) dan menilai (evaluation) suatu kurikulum pada tahun
1949.
- Model kurikulum: Model Rasional atau Objektif Tyler merupakan model klasik dan digunakan secara rawak dalam bidang perkembangan kurikulum.
Klasifikasi Model Reka Bentuk Kurikulum
Klasifikasi | Pelopor | Ciri-ciri |
Model Rasional/Objektif | i. Tyler ii. Taba | Logik linear: Tujuan ditentukan ➡ Cara diusahakan ➡ matlamat ditetapkan |
Model Berkitar | i. Wheeler ii. Nicholls & Nicholls iii. Mac Donald | Logik dalaman saling berkait: Menekankan penyelesaian masalah & saling hubungan sistem |
Model Dinamik/ Interaksi | i. Zais ii. Walker & Skillbeck iii. Saylor & Alexander iv. Goodlad |
Logik linear: Integrasi pelbagai pembolehubah dasar dan pembolehubah komponen. |
POLA KURIKULUM
Rajah 1.1 Pola reka bentuk kurikulum
Pola Reka Bentuk | Penjelasan | Contoh |
Kurikulum Sebagai Perancangan | 1) Kementerian Pendidikan Malaysia membentuk kurikulum dan penting untuk dilaksanakan oleh setiap pendidik. 2) Pendidik mesti mentafsir, menterjemah dan melaksanakannya berpandukan Dokumen Standard Kurikulum (DSKP) sebagai panduan pengajaran. 3) Rancangan pengajaran pula berpandukan topik yang disenaraikan dalam rancangan kerja dan silibus, yang juga merupakan sebahagian daripada kurikulum bagi sesuatu mata pelajaran.
| 1) DSKP untuk mata pelajaran.
2) Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT).
3) Rancangan Pengajaran Harian (RPH). |
Kurikulum Sebagai Objektif
| Objektif yang ditetapkan haruslah selaras dengan keperluan murid, masyarakat serta pandangan pakar dalam bidang yang berkaitan mengenai falsafah dan matlamat pendidikan. | 1) Matlamat/Objektif mata pelajaran. 2) Standard pembelajaran
|
Kurikulum Sebagai Proses
| Merupakan interaksi di antara guru, murid, bahan dan pengetahuan tetapi bukan bersikap fizikal. | Aktiviti pengajaran dan pembelajaran. |
Kurikulum Sebagai Hasil / Out Come
| Boleh melahirkan insan yang mempunyai keseimbangan dari aspek intelek, rohani, emosi, jasmani dan rakyat yang boleh memenuhi aspirasi negara. | Keberhasilan pembelajaran mengikut domain kognitif, afektif dan psikomotor. |
ORIENTASI REKA BENTUK KURIKULUM
Rajah 1.2 Orientasi reka bentuk kurikulum
Orientasi | Penjelasan | Contoh |
i. Kurikulum Berpusatkan Pelajar
|
| 1. Kurikulum Sekolah Sukan (Bukit Jalil, Bandar Penawar) 2. Kurikulum Sekolah Seni (Kuala Lumpur, Sarawak, Johor) |
ii. Kurikulum Berpusatkan Akademik |
|
|
iii. Kurikulum Berpusatkan Masyarakat |
1. Mendatar : Merentas pelbagai disiplin ilmu. 2. Menegak : Keupayaan dalam menyelesaikan masalah. 3. Kurikulum berpusatkan masyarakat boleh mengintegrasikan antara subjek dengan masalah kehidupan sosial dengan alam sekitar. Pengajaran menggunakan pendekatan penyelesaian masalah (PBL). 4. Murid mempelajari kurikulum untuk mengenalpasti, memahami, menganalisis, dan menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan. |
|
iv. Kurikulum Eklektik | Gabungan keseluruhan kurikulum : Reka bentuk kurikulum yang berorientasikan murid, akademik dan masyarakat. |
|
___________________________________________________________________________________
ANALISIS PRINSIP ORGANISASI DALAM REKA BENTUK KURIKULUM STANDARD KEBANGSAAN DARI DIMENSI VERTIKAL DAN DIMENSI HORIZONTAL.
PRINSIP ORGANISASI
Prinsip organisasi dalam reka bentuk kurikulum standard kebangsaan terdapat 5 prinsip utama yang diletakkan mengikut dua dimensi iaitu dimensi menegak dan dimensi mendatar. Prinsip ini adalah untuk menjadikan susunan kandungan kreatif dan menyeluruh bagi mencapai matlamat kurikulum seperti yang telah ditetapkan. Antara prinsip penyusunan kandungan dalam dimensi menegak ialah prinsip kesinambungan dan prinsip unrutan manakaka prinsip integrasi, prinsip skop dan prinsip imbangan terapat dalam prinsip penyusunan kandungan dalam dimensi mendatar.
Hubungkait dari dimensi menegak dan dimensi mendatar dapat dilihat dalam rajah di bawah:
DIMENSI MENEGAK
Dimensi menegak memberi maksud kepada susunan kandungan secara menegak. Dimensi menegak merupakan dimensi yang menggambarkan hubungan berkaitan dengan peraturan pengalaman belajar dalam bidang yang sama dan dikaitkan dengan pertimbangan urutan waktu dalam satu kelas ke kelas berikutnya.
Prinsip-prinsip penyusunan reka bentuk kurikulum yang terdapat dalam dimensi menegak adalah seperti dinyatakan dalam jadual di bawah:
PRINSIP DIMENSI MENEGAK | KETERANGAN |
Kesinambungan / Kotinuiti |
|
Urutan / Sekuen |
|
DIMENSI MENDATAR
Dimensi mendatar membawa maksud kepada susunan kandungan secara sebelah-menyebelah. Dalam erti kata lainnya, dimensi mendatar merangkumi kandungan pembelajaran untuk satu subjek menyebelah atau sealiran dengan satu lagi subjek dari segi konten dan penilaian. Hasil yang sama akan dikumpulkan kepada satu tema dan topik dengan menentukan skop kandungan kurikulum secara mendatar atau sealiran. Selain itu, dimensi mendatar merupakan susunan isi kandungan daripada pelbagai mata pelajaran yang baharu.
Prinsip-prinsip yang terdapat dalam dimensi mendatar adalah seperti dinyatakan dalam jadual di bawah:
PRINSIP DIMENSI MENDATAR | KETERANGAN |
Integrasi / kesepaduan |
|
Skop |
|
Imbangan |
|
___________________________________________________________________________________
MODEL KURIKULUM TYLER
Model Kurikulum Tyler telah diperkenalkan oleh
Ralph Tyler pada tahun 1949. Model Kurikulum Tyler dianggap sebagai
model klasik dan ia juga merupakan model kurikulum yang terawal dan banyak
digunakan dalam usaha perkembangan kurikulum Malaysia. Menurut Ralph Tyler, kurikulum merupakan seluruh pengalaman belajar yang direncanakan dan diarahkan oleh sekolah untuk mencapai tujuan pendidikannya.
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
DEFINISI
Pengalaman
pembelajaran merujuk kepada hubungan antara murid-murid dengan keadaan persekitaran
mereka. Pengalaman pembelajaran boleh disalurkan berdasarkan keterlibatan
pendengaran, penglihatan, perbuatan, gabungan antara pendengaran dan
penglihatan, penglibatan serta perbuatan. Pengalaman pembelajaran haruslah berbentuk
konkrit serta senang difahami oleh murid-murid dalam sesi pembelajaran.
CIRI-CIRI
- Setiap pengalaman belajar harus memuaskan pelajar.
- Kesinambungan: Pengulangan menegak dari segi aspek asas yang diutamakan dalam kurikulum.
- Urutan: Kaitan dengan kesimpulan. Ia amat menekankan kepentingan pembinaan pengalaman yang baru berdasarkan pengalaman yang terdahulu. Bukan begitu sahaja, ia juga mendalami perkara yang dikaji serta mempengaruhi setiap tahap pengalaman pembelajaran.
- Integrasi: Perkembangan mendatar pengalaman kurikulum yang menyentuh sebagai bantuan kepada murid agar dapat memperolehi satu pandangan yang bersepadu cara berunsur serta memastikan bahawa tingkah laku itu selaras dengan perkara yang dikaji.
- Sesuai dengan tujuan yang ingin dicapai.
- Setiap rancangan pengalaman pembelajaran seharusnya melibatkan murid di atas sebab mempunyai kepentingan mampu mencapai tujuan yang berlainan.
PELAKSANAAN
- Mengesahkan isi kandungan untuk mencapai sasaran kurikulum berasaskan pengalaman yang telah dimiliki oleh para murid.
- Bahan yang dipelajari disusun pada unit-unit yang dapat digambarkan.
- Urutan pembelajaran dapat memudahkan terhadap penilaian pembelajaran.
- Penyusunan pengalaman pembelajaran adalah secara dimensi menegak dan dimensi mendatar.
APLIKASI MODEL KURIKULUM TYLER DALAM PROSES PEMBINAAN PENGALAMAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR.
Menurut Ralph Tyler, terdapat empat komponen asas dalam Model Kurikulum Tyler sebagai fundamental untuk mengembangkan kurikulum bagi tujuan membina pengalaman belajar para pelajar.
Rajah 1.4 Empat komponen asas Model Kurikulum Tyler
REKA BENTUK KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENTERJEMAHANNYA DALAM SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA.
PRINSIP OPERASI KURIKULUM KEBANGSAAN
Akta Pendidikan 1996 menyatakan kurikulum kebangsaan sebagai suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum. Program ini merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan. Tujuannya adalah untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta menanam dan mempertingkat nilai moral yang diingini untuk menyampaikan pengetahuan.
1. Penyebaran ilmu pengetahuan.
Peranan-peranan ini perlu diuruskan dan dikawal sepenuhnya oleh Kementerian Pendidikan Malaysia yang diketuai oleh Menteri Pendidikan Malaysia. Kurikulum kebangsaan ini juga dilaksanakan kerana beberapa faktor seperti keadilan, keseragaman, perancangan, pengurusan pemantauan, dan peruntukan. Perkara ini dapat digambarkan seperti rajah di bawah.
Rajah 1.5 Kurikulum kebangsaan
Perancangan kurikulum merupakan kaedah pembentukan kurikulum berasaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Perancangan ini dilakukan dengan menetapkan Visi dan Misi, menentukan matlamat dan objektif, serta mengorganisasikan kurikulum. Perancangan kurikulum ini akan dilaksanakan oleh pihak pengurusan yang terdiri daripada beberapa peringkat. Misalnya, pelaksanaan kurikulum ini dilaksanakan di peringkat bilik darjah, peringkat sekolah, peringkat daerah, peringkat negeri, dan peringkat pusat. Seterusnya, pelaksanaan kurikulum ini akan dinilai semula. Tujuan penilaian ini adalah untuk menilai tahap keberkesanan kurikulum yang telah dilaksanakan. Kemudian, penilaian ini akan mendapat maklum balas daripada beberapa pihak untuk membuat penambahbaikan. Jika maklum balas kurang memuaskan maka pihak kementerian akan mereka bentuk semula perancangan kurikulum untuk ditambah baik. Perkara ini dapat diringkaskan seperti dalam rajah di bawah.
RUMUSAN
Hasil kurikulum yang digubal membentuk kualiti akhir pelajar, kualiti kurikulum, dan tanggapan masyarakat setempat dan masyarakat dunia terhadap program dan institusi. Semua pihak yang terlibat dengan kurikulum yang dibentuk perlu mendapatkan benchmark sendiri untuk setiap subjek/ bidang supaya kurikulum yang ditawarkan tidak ketinggalan di peringkat negara dan di peringkat antarabangsa. Sebagai rumusan, terdapat dua aliran kuat di dalam interpretasi dan amalan pengajaran dan pembelajaran yang mempengaruhi isi dan struktur kurikulum iaitu objektivis dan konstruktivis. Terdapat juga kurikulum yang tersembunyi di dalam kurikulum yang dibina. Tugas setiap pendidik ialah menentukan bahawa pengajaran dan matlamat yang hendak dicapai adalah selaras dengan falsafah, misi, visi, dan amalan yang telah dipilih dan memaksimumkan koherens serta kesan-kesan positif dari kurikulum tersembunyi. Faktor-faktor ini mencorakkan kurikulum yang direka dan menentukan hasil akhir yang diperolehi.
Comments
Post a Comment